Mul on
üks väike kahtlus – kõik see kisa-kära A.H.T parteilise kuuluvuse ümber tuleneb
sellest, et Eesti inimestele seondub Anton Hansen rohelise värviga. Krooniaegne
kahekümneviiekas oli nimelt rohelist värvi.
Ent nüüd
on Anton Hansen mingitel valimisplakatitel ümbritsetud punasest värvist!
Dissonants meie psüühikasse talletunud assotsiatiivse mäluahelaga on jõletum.
(Vabandust,
ma püüan enam nii keerulisi lauseid mitte moodustada)
A.H.T. au
ja väärikuse kaitsjad küsivad, et mida kirjanik küll ise sellest kõigest mõelda
võib?! Noh, et teda, kaitsetut Toonela meest, niimoodi kuritarvitatakse.
Rahunege,
muretsejad.
Mul oli
täna öösel temaga väike vestlus (pange lahtivajunud suu kinni; kõik on väga
lihtne, Ivan Orav vahendas, ja üldse, kuidas mina või Andrus Kivirähk seda
teeme, see pole teie asi; saage ise kirjanikeks ja küll hakkab ka teil
õnnestuma.)
Veitsa
teile tausta.
Eelmine
aasta, kui Kaur Kender sai Sirbi peatoimetajaks, ja tegi rekordarvu müünud
lehenumbri (kahjuks jäi ka viimaseks), siis oli hulgaliselt inimesi, kes tõid
kogu selle mõneti arusaamatuks jäänud avantüüri hea küljena välja ühe raudse
argumendi: hüpoteetilised Ändžeelikad, kes töötavad ilusalongides ja spaades
turundusjuhtidena, olla tänu Kenderile esimest korda saanud teada mitte ainult
seda, et on olemas ajaleht Sirp vaid et üldse eksisteerib nähtus nagu eesti
kultuur.
Halleluuja.
A.H.T
palus teile kõigile edasi anda, et ta on väga rahul tema kui kirjaniku… eee,
mis see õige verb oleks – refreššimisega?, revitaliseerimisega?, noh,
ühesõnaga, et rahvale tuletati meelde tema – Tammsaare – olemasolu.
Muidu
pärast kahekümneviieka vajumist ajalukku on meelest läind ka see, et meil on
olemas selline kirjanik. Ja mõned noored sägad on juba ka väitnud, et tegemist
on ajast arust kirjanikuga, igavat tekstilaama tootnud…, noh, ühesõnaga, too
much on seda kõike. Et saadame vanatoi prügimäele.
Antonile
tegi see haiget. Jah, meie, kirjanikud, oleme suht hellakesed.
A nüüd
korraga on mindud A.H.T nimi huultel barrikaadidele!
Antonile
teeb see väga-väga heameelt. Uskuge mind.
Ja veel
palus Anton Hansen edasi anda seda, et iseäranis hindab ta seda fakti, et laiad
rahvahulgad said esimest korda teada Tammsaare majamuuseumi olemasolust. (See asub
Kadriorus, lisan ma juurde.)
Kuid
kõige enam pakub talle rahuldust see, et tänu tema postuumse arvamisega sotside
hulka on esile kerkinud terve plejaad „tammsaarolooge“, kes ajavad nüüd Antoni
teostes näpuga ringi ja otsivad mõnda rida, millega võiks tõestada kui väga Anton
sotse tegelikult põlgas.
Kirjaniku
teoseid on hakatud lugema!
(Väike
vihje minu poolt – tuhnige „T ja Õ“ kolmandas köites, aga tingimata selles, mis
on täieliku tekstiga, lühendamata, võin teile laenata, mul on see olemas ;)
Nii et
Anton tänab kõiki.
Ma lisaks
mõne sõna ka enda poolt.
Veits
tausta.
Vaat
Johannes Kert hiljuti siin ütles midagi sellist, et need, kes põle sõjaväes
käind, need põle miskid mehed ja ärgu plikad neid ligi lasku, sest sihukeste
mökudega tittesid teha on umbes nagu rahvusliku geenivara solkimine.
Jummalukene,
kus tõusis kisa-kära!
Ma ei ole
ühiskonnateadlane nagu Agu Uudelepp ja seepärast ei verifitseeri oma sõnu, aga
mul lihtsalt on sihuke tunne, et need, kes said Kerdi peale vihaseks, on praegu
ka Tammsaare suured kaitsjad.
Te olete
ikka kindlad, et Tammsaare on „teie mees?“
Tema
näidendit „Juudit“ olete lugenud?
Tammsaare
50-l juubelil ilmus ajakirjas Eesti Kirjandus 1928.aasta esimeses numbris üks
tekst (autoriks märgitud M.Sillaots, see on Marta, neiunimega Reichenbach, sõja
eel viljakas autor, kriitik,
tõlkija), millest ma toon nüüd ühe katkendi:
„….võrreldes
naist sigitust igatseva maaga; „Juuditis” areneb eelmise teose lõppakord
vapustavaks kurbmänguks. Draama sünge ekspositsioon kujutab peategelast
kangelaslikult energilisena: kuuleme, et noor
Juudit on lasknud tappa oma mehe Manasse, veendunud, et lapsi ei või saada mehelt, kelle „ihurammu
Jehoova oli puutunud igaveseks ajaks”. Kuna Juudit küll järeletulijaid
ihkab, kuid mitte ükskõik missuguseid, siis otsib ning ootab ta kaua, enne kui
leiab mehe, kellesse armub kõige oma kirgliku hinge ägedusega. Et see mees on ühtlasi Juuditi rahva vaenlane,
kodulinna piiravate Assuri vägede ülempealik, siis toimub Juuditi
alateadvuses kaval motiivide vahetus, mis talle võimaldab armastatu väeleeri
pääsemise: näiliselt läheb Juudit Jehoova käskjalana, tegelikult iseenda igatsuste
ajel. Assuri leeris leiab Juudit „armu
Olovernese ees”; ent Olovernese suursugusest mehelikkusest vaimustudes muutub
Juuditi armastus leegitsevaks auahnuseks: „kuningatütreid ja -poegi” tahaks ta
ilmale kanda, kuningaemandana maid valitseda Olovernese kõrval. Kuuldes
Juuditit kõnelevat „kui mees”, möödub Olovernese üürike eneseunustus; ta
kaineneb ja hülgab Juuditi. Haavunud enesetunde mõjul raiub Juudit magava
Olovernese pea.“
Ühesõnaga,
Sillaotsa Marta, ise naine, tabas A.H.T tekstist ära, et kirjanik on meile kirjeldanud
Juuditit, kes läks kodulinna piirava väepealiku telki keppi tegema, ses tahtis
vägevalt sõdalaselt lapse saada.
Oma
kodulinna mökudelt ta ei tahtnud.
Tammsaare
on, kas teate, selline keeruline autor. Nii et olge tema päästmisega
ettevaatlik.
Eesti
Kirjandusest nr. 1/1928
Noorsots Hvostov õigustab oma partei poolt praktiseeritavat nilbet kultuura-nekrofiiliat Uudalepa (kunagine Luua-Villu propaganda-toapoiss, praegu kõrgema administratiivtasandi propagandapede), Andres Kiviräha (passive-agressive queer-kulturnik) ja eaka igiteismelise kultuurapäti Kaur Kenderi taha pugedes? Kõik kolm eelmainit figuuri võib ühte punti siduda küll ja nii väljendavad nad tõepoolest valitsevat kultuurakliimat, ent miks Hvostov pingsalt omaenda ja omaenda partei nimel ei põhjenda-selgita surnud Tammsaarele parteipileti püksi toppimist? Sotsid on kahtlemata kõige enam kultuuraga litutav partei, nn „kultuuriinimeste“ partei – aga kui nende susitud kultuurivõltsingud ja -pilastused, nende endi kultuurahooratöö laiemat-tõsisemat kriitikat kohtavad, siis habisetakse mingit pehmohabinat, veiderdatakse koos oma pehmopededest kultuuraklounidega, vingerdatakse, hämatakse? Sageli nende vastu suunatud kriitikat tsenseerides?
VastaKustuta