LÄTETE JUURDE


See on Hommikuleht, 1994.aasta 25.aprilli number.
Artikli autor, nagu näete, on Lauri Vahtre, praegu Kaitseministeeriumi nõunik, olnud pikka aega Riigikogu saadik, veteranpoliitik. Kandideerib Riigikogu valimistel Harju - ja Raplamaal.
Nüüd meenutab Lauri hallide lokkidega Vanemuiset, kes näpitseb hellalt kandlekeeli, aga olid ajad, kui ta oli äkiline nagu Kuperjanovi soomusrongi vile.
Et te vaevaks end Vikipeedia leheküljele minekuga, teen siinkohal teie elu kergendamiseks copypaste liigutuse.
Wiki: "Aastal 1992 valiti Vahtre valimised võitnud Isamaa nimekirjas VII Riigikokku. Temast sai üks Isamaa juhtfiguure ning ta valiti tagasi ka järgmistesse Riigikogu koosseisudesse 1995. ja 1999. aastal." Isamaa juhtfiguure, NB!

Ma ei tea, kas mõiste "tsiviilokupatsioon" jõudis riiklikesse dokumentidesse, küll aga kandus  see siin elavate venelaste teadvusesse. Kindlalt. Nad mäletavad seda seniajani.
Kunagi, kui Daniel Vaarik oli valitsuse pressinõunik, siis ta organiseeris ühe väga ebatavalise asja - ta võimaldas rühmal ajakirjanikel terve  nädala liikuda vabalt peaiministri büroos, kus nende ees ei pidanud olema mingeid saladusi. Oli üks päev, kui me saime olla koos tollase riiigisekretäriga. Kes see oli? Pidi olema Uno Veering, kuna jutt on ajast, kui peaministriks oli Mart Siimann, ja ma arvan, kuigi pead ei anna,  et see oli tema esimene valitsusaeg. Me räägime 90-te keskpaigast. Mul on tollest kohtumisest riigisekretäriga eredalt meelde jäänud, et ta kasutas minevikust rääkides järjekindlalt terminit "okupatsiooniaeg." Ei ta öelnud "nõukogude aeg" või "eelmine riigikord" või kuidagi kolmat moodi - ikka ja  alati okupatsiooniaeg. Ja ma mõtlesin tookord, et tema kõnepruugis väljendub ilmselt kusagil "kõrgemal" vastu võetud otsus, et sellest ajast peab nüüdsest just nii rääkima.
Olid sellel mingid praktilised järelmid?
Kunagi ütles mulle Andres Kollist usalduslikus vestluses (oli 1990-94 Migratsiooniameti ja 1995-2000 Kodakondsus - ja Migratsiooniameti peadirektor), et talle olevat antud suunised, ja nagu ma aru sain, see kõik käiski suuliselt, teha migrantide elu tema ametiga suhtlemisel võimalikult ebameeldivaks.
Direktiive polnud, aga olnud soovitus neile käru keerata. Et nad saaks aru kui väga mittesoovitud nad sellel maal on.
Kena.
Või mitte väga, sest 2000.aastate alguseks oli selgeks saanud, et venelased Eestis ei ole ajutine nähtus vaid midagi pikaajalisemat.
Hakati rääkima integratsioonist.
Umbes sel ajal tehti mulle esimest korda ettepanek ühineda sotsidega. Tollal Mõõdukatega.
Inimene, kes minuga rääkis, oli Toomas Hendrik Ilves. Ta tegi ettepaneku tulla erakonda ja hakata tegelema nn "vene küsimusega."
Ma keeldusin. Miks? Sest ma ei saanud tol hetkel aru, et kuidas sellega enam üldse saab tegelda. No see oli umbes nagu kutse tulla organiseerima ühist teejoomist, aga sina, kellele on see ettepanek tehtud, sina tead, et lauanõud on puruks pekstud ja teekannu on valatud tökatit.
Praegu on kalendris 2014.aasta aga muutunud pole midagi. Teekannus on tökat endist viisi.
Ma olen kohutavalt tänulik hr. Ligile, et ta selle avalikult välja valas. Ta andis võimaluse sellest kõva häälega rääkida. 
Kuna midagi ei ole eestlaste vaimumaailmas muutunud pärast seda, kui Lauri Vahtre sõnastas "tsiviilokupatsiooni" mõiste (Viktoria Ladõnskaja, kui näed Laurit, siis tervita teda minu poolt, emba teda oma okupandiembusega!), siis see ongi minu valimisprogrammi alustala. Isegi et maailmapuu.
Ma olen otsustanud olla enamusega. Enamus mõtlebki nii. 
Ma austan enamust.
See on minu valimisprogrammi eellugu. Ja nüüd, Kungla rahvas, rõõmsalt edasi!
Arutame selle okupatsiooni põhjalikult läbi.
Aga see on juba järgmise postituse sisu.


         

    

6 kommentaari:

  1. Muidu sain nagu aru aga miks see okupatsiooniaeg mõistena ei meeldi. Kas ei olnud okupatsiooniaeg?

    VastaKustuta
  2. Taas vähimagi kaastundeta Bulgakovit tsiteerides:

    "Valmis. Deliirium."

    VastaKustuta
  3. Jah. See oli see mõtlemine. See soovimine. See poliitika.

    - "Teeme venelaste elu põrguks, küll nad siis ise minema lähevad!" -

    See ei töötanud. Ometi on siiani selle juurde jäädud.

    Kurb.

    VastaKustuta
  4. Viktoria Ladõnskaja ei ole okupant, samuti nagu paljud teised integreeruda püüdvad eesti-venelased, sõltumata nende eesti keele õigekirjaoskusest. Seevastu on ka palju neid eesti-venelasi, kes on kahjuks jäänud okupandiks. Millest tuleb siis see erinevus? Erinevus seisneb nende inimeste mõtteviisis, suhtumises Eesti keelde, Eesti ajalukku eestlaste seisukohast ning eesti kultuuri. Mitteokupant aktsepteerib Eesti keelt, ajalookäsitlust ja kultuuri, okupant seevastu proovib seda asendada temale sobivama keele, ajalookäsitluse ning kultuuriga.

    Mind üllatab, et paljud eesti-venelased (k.a. Hvostov kui selle healoomuline lakmuspaber) pole sellest üliolulisest erinevusest ikka veel aru saanud ja löövad kõiki eesti-venelasi ühe vitsaga - kordan, kõik eesti-venelased ei ole ammugi tsiviilokupandid, nad on tavaline eesti rahvas, sest nad ei käitu ja ei mõtle nagu tsiviilokupandid.

    Üllatav, et kuigi ekspert-solvunud on kogu oma elu Eestis elanud, nad oleks pidanud seda erinevust mõistma. Kirjanik (ka eesti-venelane) peaks ju ometi olema tugev inimpsühholoogia tundmises ning ümberkehastumisvõimes, suutes näha maailma teise inimese (sellel juhul eesti-eestlaste) silmade läbi. Hvostov, nagu ka paljud teised eesti-venelased seda ei suuda, nad näevad seda ainult enese vaatevinklist ehk segaduses, kibestunud ja alatiseks võõrandunud eesti-venelase pilguga, nagu ebaküps irratsionaalne laps kes ei taha täiskasvanuks saada (selle skaala mõtteviisi äärmusesse saab paigutada psühhopaadi).

    Vana koer uusi trikke ei õpi (või oli see hoopis tsiviilokupant?).

    VastaKustuta
  5. Keel on kood. Keel on suhtlemisvahend. Keeli võib ikka õppida. Igasuguste keelte mõistmine on kasulik.

    Rahvaid on igasuguseid. Rahvad määratlevad ennast erinevat moodi. Ameeriklane on see, kel on USA kodakondsus. Juut on see, kelle ema on juudi päritolu. Eestlane on see, kes räägib eesti keelt. Ning vabalt võid sa olla juut, kes räägib vabalt eesti keelt ning kel on USA kodakondsus...

    Ja siit tulebki vastuolu. Lojaalsusega Eesti Vabariigi suhtes pole sel üldse midagi tegemist.

    VastaKustuta
  6. Küll ütles Vahtre ikka koledasti. Ma saan aru et õrnahingeline vene kogukond in corpore on 20 aastat seda artiklit peegli peal hoidnud ja igal hommikul rusikat viibutanud "no seda me neile tšuhnaadele ei kingi".

    Olgem kultuursed, rohkem austust (уважение) oleks vaja. Ehk sobiks "kultuuritoojad"? Bardaki, haltuura ja pohhuismi eest ei jõua ära tänada.

    Veel parem "kolonistid", eestlased ju teadagi aborigeenid. Lisaks tekivad võimsad kujutluspildid, kuidas kusagil 19. saj P-Am ürglooduses primitiivsed eesti metslased vapraid kolonistidest venelasi terroriseerivad. Tsiviliseeritud sisserändajad on viimases hädas sunnitud enesekaitseks jõudu kasutama. Võimas Kulturkampf.

    VastaKustuta