VALIMISLUBADUS NR.3 – Eesti solvumiskultuur UNESCO kultuuripärandi nimekirja!
Kihnu pulmaga see õnnestus 2003.aastal.
Just tuli rõõmustav uudis, et ka Võrumaa
suitsusaun on UNESCO pärimuskultuuri nimekirjas.
Miks ei peaks seal olema ka Eesti solvumiskultuur?
Kes
nähtuse – solvumiskultuuri – esimesena sõnastas, seda ei oskagi praegu öelda.
Võibolla sõnastas selle kirjandusteadlane Sirje
Kiin?
Kuidas ka pole selle termini autorlusega, aga mõiste
kui niisugune on käibesse jõudnud. Ent
nähtus ise on vana.
Pakun, et esimene solvumiskultuuri ere ilming juhtus
1988.aastal Rocksummeri ajal, kui Sex Pistolsi tüübilt Jonny Rottenilt (siis
oli ta paraku juba John Lydon) küsiti, et noh, kuidas siis meie juures meeldib
ka?
Rotten-Lydon vastas hooletult, et õllevalik on
sitt ja peldikupaber on kare.
Ai sa kurat, kus küsijate nägu venis pikaks!
Eeldati ju, et mees kukub kiitma vanalinna hingematvat ilu ja eesti naiste
pikka säärejooksu.
No shit!
Eestlased ongi üks maailma kergemini solvuvaid
rahvusi.
Inglise kuninganna küsis Mart Poomilt kümme
aastat pärast Rotteni kaasust, et mis keelt Eestis siis ka räägitakse, mille
peale mede rahvas solvus hingepõhjani “kas ta kurat mõtleb, et me räägime vene
keeles või mis!?!”, selmet taibata kuninganna kimbatust – haritud inimesena ta teab,
et Austrias või Belgias ei räägita austria ega belgia keelt ning ta küsis
Poomilt igaks juhuks üle, et mis keeleline värk siis tema kodumaal – Eestis, juhtumisi
ka on.
Kuidas me solvusime! Ui-ui-ui!
Me oleme selles kunstis head. Tõesti vinged.
Maailmameistrid! Kuid nagu igasugust muud kultuuri, nii tuleb ka
solvumiskultuuri hoida, kaitsta ja viljeleda.
Nagu Põhiseaduse preambulist nähtub.
Oleks vaja luua Eesti Solvumiskultuuri
Instituut. Koolidesse viia kohustusliku ainena. Ühiskonnaõpetuse asemel.
Harjutamiseks oleks vaja muuhulgas õpikuid-töövihikuid.
Pakun ühe sisulise harjutusülesande näidise.
Loe
järgmine teksti läbi ja vasta siis küsimustele.
“A mis need Saaremaa mehed siin mandril kogu aeg
õiendamas käivad, ah?! Kingissepp tegi oma kommuunavärki, Smuul kirjutas oodi Stalinile,
Rüütel vuhkis agrotööstuskompleksi ehitada, ja nüüd lõpuks tuleb miski Kaarma
valla majandusnõunik siia ja hakkab meile rääkima sihukest juttu, et “köik on
munnid peale moo”, vehib meil siin palgaarmee ja tasakaalustatud eelarvega,
leidis ka rahvusliku paleuse ja eesmärgi!, üldse võiks need Saaremaa-mehed oma
Kingissepa ja 1919.aasta punase mässuga moka mõne koha pealt täitsa maas hoida,
nad võiks ettevaatlikud olla siia mandrile tulles!”
Küsimused:
Kas see tekst on solvav? Kui jah, siis kellele?
Kas solvati Kingisseppa, Smuuli, Rüütlit või kõiki saarlasi?
Kas teksti autor peaks nüüd kõikidelt
nimetatutelt vabandust paluma? Kas ta peaks tagasi astuma?
Kuna teksti autor on mandrimees, siis kas kõik
mandrimehed peaks nüüd saarlastelt vabandust paluma?
Kuidas on kõige sellega seotud nimetamata jäänud
Kaarma valla majandusnõunik?
P.s. Hannes Hanso (hoi, Hannes, tervita Riinat!)
rääkis kunagi ühes seltskonnas enne KOV valimisi, kuidas ta kuulis lihtsat
saarlast mõmisemas, mömisemas tähendab: köik
on munnid peale moo! (öeldud saare murde laulvusega.)
See oli kohutavalt naljakas. Soovitasime
Hannesel lause omaenda valimisplakatitele trükkida. Teatavasti sai Hannes
valimistel igati korraliku tulemuse ka sellise trikita.
Aga mõni teine võiks proovida. Köik on munnid
peale moo.
Kindlalt edasi.
Solvusmikultuur tuli siia Eestisse suure laine sisserännanutega okupatsioonipäevil, koos nendega, kes lakkamatult põliseestlaste peale solvusid, et põliseestlased neid "ei armasta" ("a patšemuuu võõ nas russkihh nje ljuubite?") Sedamaid haarasid eestikeelsed kommunistid solvumiskultuuril sarvist ja rakendasid selle eestlaste kui pärismaalaste vastu: avalikust kõnest tsenseeriti neutraalnegi mõiste 'venelane', samuti 'migrant' või 'sisserännanu' välja ja 'venelast' võis avalikus kõnes pruukida vaid punase püüne pealt, kaabulotu pääst kahmatud ja kolme maani kummardusega "Suure Vene Rahva kui Vanema Venna" ees.
VastaKustutaEdasi, alates sellest kui termin "migrant" kriitilises tähenduses end eesti avalikku keelde murdis, st nn laulva ja tantsiva revolutsiooni paiku, asusid kommunistid solvuma selle peale kui neid kommunistideks nimetati. Needsamad solvunud kommunistid, kes mõned aastad hiljem koos pededega ühisesse solvumisorgiasse heitsid ja poliitilise homopartnerluse moodustasid, leidsid sedamaid kolmanda partneri - nagu illustreeris ilmekalt ka nn liginovski keiss: kommunistid koos pededega haarasid kui raipekotkad võimalusest sama sügavalt solvuda koos "sisserännanutega" (koos Ossinovskiga, Hvostoviga), et end "vihakõnelejatest sissepiiratud ohvritena" võimupositsioonidel kindlustada, justnimelt põliseestlase kurja silma ja solvava keele vasta.
PS Rotten on sitt mis sitt, on alati olnud ja jääb alatiseks teda tattipidi püünele tirinud faginite marionetiks. Aga tema isiklikult kohalike kommunistide poolt siinsete sisserännanute ja iseenda käsikiimlemiseks siiamaile istutet ja praeguste sotsparasiitide poolt ekpluateeritavasse poliitilisse solvumiskultuuri tõsise tegijana ei puutu.